Genel

Gaziantep Nevralji Tedavisi, Nevralji Belirtileri (Neuralgia Symptoms) Nelerdir?

Gaziantep Nevralji

Gaziantep nevralji, aynı zamanda tic douloureux olarak adlandırılan trigeminal nevraljihisleri yüzden beyne taşıyan trigeminal siniri etkileyen kronik bir ağrı durumudur, yani bir yüz ağrısıdır. Trigeminal nevralji durumu olan bireyler için diş fırçalamak veya makyaj yapmak gibi yüz civarında gerçekleştirilen çok hafif uyarıcı eylemler bile dayanılmaz bir ağrının ortaya çıkmasına neden olabilir.

Trigeminal nevraljinin ilk aşamalarında bireyler kısa, hafif ataklar yaşayabilir. Ancak bu durum ilerleyebilir ve daha uzun, sık ve yoğun yakıcı ağrı nöbetlerine neden olabilir. Trigeminal nevralji, kadınlar arasında erkeklere oranla daha sık görülür ve 50 yaş üstü yetişkin bireylerde ortaya çıkma olasılığı daha yüksektir.

Günümüzde mevcut çeşitli modern tıbbi tedavi seçenekleri sayesinde, trigeminal nevraljiye sahip kişilerin, mutlaka acı dolu bir hayata mahkum olması zorunlu değildir. Tıp uzmanları trigeminal nevraljiyi genellikle ilaçlar, enjeksiyonlar veya cerrahi müdahaleler ile etkili bir şekilde yönetebilirler.

Nevralji tipine bağlı olarak vücudun belli noktalarında lokalize olarak ortaya çıkan yanıcı, batıcı tarzda, bazen elektrik ya da şimşek çarpması şeklinde olabilen, genellikle fonksiyon kaybının eşlik etmediği ağrılardır.

1. Nevralji Nedenleri Nelerdir?

Nevraljinin sebepleri tam olarak çözülebilmiş değildir. Sinirin kendi hasarlanmasına bağlı, sinir üzerindeki baskıya bağlı ya da sinirin fonksiyonundaki değişikliklere bağlı olarak nevralji gelişebilir. Akılda tutulması gereken bir diğer konu da bazı durumlarda nevraljinin sebebinin bulunamayabileceğidir.

1.1. Enfeksiyonlar

Geçirilmiş enfeksiyonlar da sinirleri etkileyebilir. Mesela postherpetik nevralji suçiçeği virüsünün oluşturduğu zona hastalığından sonra ortaya çıkan bir komplikasyondur. Zonanın ardından kaşıntı ve döküntüler geçtikten sonra devam eden yanıcı, batıcı ağrılar postherpetik nevralji olarak tanımlanmaktadır. Postherpetik nevralji gelişme oranı yaşla birlikte artmaktadır. Yaşlılarda görülme oranı daha fazladır.

1.2. Demyelinizan Hastalıklar

Akut Dissemine Ensefalomyelit (ADEM) Multiple sclerosis (MS) gibi hastalıklarda sinirlerin etrafını saran myelin kılıfı kaybolur. Buna demyelinizasyon denir. Sinirin etrafındaki koruyucu madde kalktığı için bu hastalıklarda nevraljiler daha çok görülür.

1.3. Bası

Sinirin üzerinde oluşacak bir bası da nevraljiyi oluşturabilir. Kemik, ligament denilen bağlar, kan damarları ve tümörler sinirlerin üzerine bası oluşturarak nevraljiye sebep olabilir. Trigeminal nevraljide de sebep çoğunlukla sinirin beyin sapından çıktığı yerde bir damar basısıdır.

1.4. Diyabet

Kanda dolaşan yüksek kan şekeri düzeyi hem kılcal damarlara da hem de sinirlerin kendisine zarar verir. Bu zarardan kaynaklı olarak da diyabetik periferik polinöropati gelişir. Ellerde, ayaklarda uyuşmalar ve yanmalar ortaya çıkar. Bu nevralji tipi daha çok ellerde, ayaklarda, bacaklarda ve kollarda görülür. Daha az sıklıkla da kronik böbrek yetmezliği, kanser ilaçlarının yan etkilerine, flurokinolon grubu antibiyotiklere, travmalara ve kimyasal uyaranlara bağlı olarak görülebilir.

Gaziantep Nevralji

2. Nevraljiye Neden Olan Hastalıklar

• Diyabet
  • Kronik böbrek yetmezliği
  • Kimyasal ajanlar
  • Suçiçeği, sifiliz, AIDS gibi enfeksiyon hastalıkları
  • Bazı kanser ilaçları
  • Multiple Skleroz (MS)
  • Tümör, Damarsal bozukluklar, Kemik ve yumuşak doku bozuklukları nedeniyle sinirlere bası uygulanması
  • Travma

3. Nevralji Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Öncelikle trigeminal nevraljinin tedavisi hastanın yaşına, altta yatan hastalığa göre değişiklik gösterir. Altta yatan bir tümör, kitlesel bir bası varsa öncelikle cerrahi önerilir. Bunun dışında trigeminal nevraljide 3 tip tedavi yöntemi uygulanır.

3.1. İlaç tedavisi

Trigeminal nevraljinin hem tanı hem tedavisinde ilaç ilk tercihtir. Oksakarpazepin, difenilhidantoin, gapapentin vb gibi ilaçlar tek başına veya dönüşümlü kullanılır. Tedavi düşük dozda başlanır. Gerektiğinde kombine kullanılır.  Dozlar ağrı şiddetine göre arttırılır. İlaç tedavisi aylar veya yıllarca uygulanabilir. Maksimum doz ve kombinasyonda ağrıya yanıt alınmazsa veya ilaç yan etkisi oluşursa bu durumda girişimsel ve cerrahi yöntemler uygulanır.

3.2. Cerrahi olmayan sık kullanılan girişimsel yöntemler

• Radyofrekanstermokoagülasyon (RF): Trigeminal sinirin cerrahi tedavisinde dünyada en çok uygulanan yöntemdir. Nedeni yöntemin orta yaşlı ve yaşlı hastalarda güvenle kullanılabilmesi ve gerektiğinde tekrarlanabilmesidir. Uygulamanın özü iki dudak bileşkesi arasından girilen iğne-elektrot sistemi ile trigeminal sinir liflerinde kontrollü harabiyet yapılabilmesine bağlıdır.
  • Gamma knife: Gama ışınları ile sinire radyasyon vererek ağrıyı gidermek. Son yıllarda sık kullanılan bir tedavi şeklidir.
  • Trigeminal traktotomi, gliserol rizotomi, DREZ ameliyatları vs uygulanabilir.

3.3. Cerrahi (Mikrovasküler Dekompresyon)

Trigeminal sinirin beyin sapından çıktığı yerde damarsal bir bası varsa bu basının kaldırılması durumuna dayanır. Erken dönem başarı oranı %99 iken başarı oranı 5 yıl için %63- %84 arasında değişmektedir. Cerrahi deneyimli ellerde uygulandığında komplikasyon oranı oldukça azdır. Yaşlı hastalarda da rahatlıkla uygulanabilir. Siniri tahrip etme durumu olmadan, sinir ile damar arasına teflon materyeli yerleştirilmesi esasına dayanır.